Home

Dag 8: Vardagen (Sällandagen)

13 februari, 2011


Third gen

Originally uploaded by thunderthigh

Igår skrev jag att jag skulle lägga upp en helvit bild för att beskriva hur intetsägande just den dagen hade varit. Jag var förbannad för att jag har svårt att hantera stress och hur min hjärna lätt blir överhettad. Jag var ledsen för att jag faller offer för mina brister. Att jag inte kan stanna i att ha ett förhållningssätt till dem.

Idag tänker jag lite annorlunda, och ska försöka att ikväll inte hamna i samma negativa spiral som jag gjorde igår. Det får gå som det går, jag gör mitt bästa. Jag tar ansvar för det. Vad kan jag mer påverka?

Att misslyckas ytterligare en gång med skolan är ett nederlag och är det sista jag vill. Mitt mål är att gå ut nästa sommar. Men de yttre omständigheterna gör att jag tvingas gå på knäna hela tiden. Jag går en kurs som jag inte är registrerad på och jag har flertalet tentor som ligger och väntar på att bli klara. Dubbelarbete. Först när jag är klar med detta dubbelarbete kommer jag kunna bli registrerad. Om nu inte, som det med största sannolikhet kommer bli, jag blir bedd att hoppa av just för att jag egentligen inte är behörig.

Det ligger en latent stress som väcks av allra minsta omröring och jag skäms för det. Stressen finns med i mitt liv ständigt och tror att den funnits med ända sedan barnsben. För min tankspriddhet uppstår vid stress när jag inte kan hantera en situation, när jag blir nervös och känner mig ensam, utsatt. Det kan vara bland vänner, familj och institutioner som skola och arbete. Det spelar ingen roll vart. Jag känner mig otillräcklig även om jag vet att jag duger. Och det är stressande i sig att veta att man befinner sig mellan båda dessa ytterligheter. Så jag försöker anpassa mig för att bli omtyckt, för att helt enkelt kunna fungera med omvärlden. Men av det urvattnas jag. Blir transparent och osäker på vem jag är. Det avspeglar sig i mina medmänniskor, nära som ytliga. Min transparens bekräftas och jag sänder detta budskap till dem.

Bilden här intill tillhör dock inte min vardag som titeln antyder. Jag gör helt enkelt tvärtom. Det här är en sällandag som jag uppskattar så himla mycket. Just dagen bilden togs åkte vi till farmor för att hjälpa henne med sin dator och mail som inte fungerade korrekt. Hon må va gammal men är råtuff. Pappa, farmor och jag – tre generationer. Och vi har alla lite av det där svårmodet. Jag tycker det är fint på något sätt.

Kommentera

