Home

Dag 1: En gammal bild

5 februari, 2011


Jag och småsyskonen

Originally uploaded by thunderthigh

Det här är den äldsta bild jag kunde hitta på datorn. Den är väl från 87-88 nånstans för Erik är född -86. När jag försöker komma ihåg saker från när vi var små så är det sjukt svårt.

Jag vet bara att jag tyckte Erik var en jävla skitunge som hade sönder precis allt jag byggde på mitt rum. Något som etsat sig fast som jag av någon anledning tyckte var kul med honom var att han kunde störttjuta för nått som hänt honom och helt plötsligt, bara sådär, slutade han och satt helt tyst. Det var ju skitkonstigt. Det här kan ha hänt bara en gång så det är inte en beskrivning av hur han var som barn.

Jonna var för mig skavllerbyttabingbånggåriallagårdar och retade gallfeber på mig för att hon alltid gjorde allt rätt. Hade jag gjort allra minsta grej som inte verkade helt ok i Jonnas ögon, så var det direkt till mor och far hon gick och talade om vad som försiggick. Det slutade med att jag aldrig berättade hemligheter för henne då jag visste vart det skulle sluta ändå. Vi bråkade nog en hel del, innan vi fick varsitt rum delade vi sovrum och ett gemensamt lekrum med våra leksaker. Strider om vem som skulle ha vad och vem som skulle slippa bli störd i leken med andra kamrater var ett återkommande slagfält. Men hennes underbara skratt vet jag gjorde mig så himla glad, när jag var på det humöret.

Men så har jag ju ett tredje syskon också. Malin var nog inte ens påtänkt här. Tio år efter min födelse ploppade hon ut, den lilla bortskämda snorungen. Vi andra fattade inte varför hon skulle ha all uppmärksamhet HELA tiden och gnällde om allra minsta. Stackars unge, jag som var tio år äldre såg henne som mitt lilla bebissyskon som alltid skulle förbli i den storleken, vilket de andra också gjorde. Ända tills för några år sedan när jag var på hemvisit och mötte henne utanför huset och hon skulle iväg för att träna sexåringar i fotboll. Då hajade jag till och tänkte, fan va mäktigt, hon är ju på väg att inte bara vara mitt yngre syskon.

Det låter ju som att jag hatar de där tre andra kottarna för att de var ena jäkla pain in the ass. Jag funderade ofta på som liten hur retadedrade mina föräldrar var för att ens kunna umgås med sina syskon, nått allvarligt fel på mor och far var det ju.
Men det blir väl som jag tidigare påpekade – att vi som vuxna förflyttar oss från att bara vara syskon till att bli egna individer. Det är fint att veta att vi har den gemensamma uppväxten som vi inte ens reflekterade över, till att kunna se oss i ett sammanhang. Erik, Jonna, Malin – me loves you über alles!

2 Responses to “Dag 1: En gammal bild”


  1. Är det en liten synttofs som anas i bakgrunden? Den minns jag!

  2. Kalle Ederfors Says:

    Ja min synthtofs för bövelen! Den hängde med länge. Jag försökte mig på en ny för skoj skull 2003. Det blev en dread och når nu ner till röven. Man växer väl aldrig riktigt ifrån vissa attribut!


Kommentera

