Home

Musiken del 1: Karmosin

7 november, 2010

Jag har under ett bra tag tänkt delge musik jag varit med och skapat ända sedan mitt första band som startades upp runt 1997. Jag börjar dock inte kronologiskt för att jag först måste ha tag på lite utrustning så att jag kan föra över från kasettband till digitalt format.

2003 började jag på Jakobsbergs folkhögskolas skrivarverkstad. I samma klass fanns en gotlänning som hette Jennie Ekedahl. Förutom att vi var två av fjorton elever som bodde på skolan, fann vi att mycket av den musik vi lyssnade på var varandras och nånstans har jag för mig att Pär Lagerkvist låg oss varmt om hjärtat. Snart visade det sig att vi båda höll på med musik på varsitt håll och bestämde oss för att göra gemensam sak av det hela. Vi spelade en del covers för oss själva men kändes inte tillräckligt så vi började på våra egna. Efter några månaders arrangerande fick vi ihop en demo på fyra låtar som klasskamraten Jerker Beckman hjälpte oss med. Låten nedan är den första av dessa och heter Too much, texten skriven av Jennie och jag hittade på gitarrplocket. Enkelt och direkt.

Too much by thunderthigh

Vi gjorde ett antal spelningar under 2003-2004. Men så kom den sista dagen på skolan och varken vi ville eller inte så fick vi packa våra saker och bege oss därifrån. Vi tog det för givet att fortsätta även om vi bodde på olika håll. Så är ju jag som jag är och låter min dåliga handlingskraft ta över. Tiden blev sanden som rann ut. Och även om Jennie bodde i Göteborg under en tid så gjorde vi inte så mycket mer av det förutom två till låtar.

Det är enkelt att vara efterklok, ångra och önska att man handlat annorlunda. När jag ser tillbaka så känner jag förlusten skära i mig för det här kunde ha tagits långt om vi varit tillräckligt drivna. Men jag tror både Jennie och jag var vilsna, visste inte alls vart våra liv skulle ta vägen. Och vi valde olika, hon begav sig ut på arbete och runtresor i Asien, medan jag stannade kvar i Göteborg och jobbade på förskola. Att det nu blev som det blev förhindrar dock inte att saker också kan bli igen. ”We’re not dead yet, it’s just the grey skies that tear us down”.

Kommentera

