Home

Sharpe i huvvet

20 oktober, 2010

Jag kommer över så mycket musik att jag inte hinner ta in allt. Jag har försökt med att begränsa några skivor åt gången för att ge allt en chans, men har ännu inte lyckats. Till och från kollar jag dock igenom vad jag lagt in i iTunes och undrar wtf är det här jag fått hem, det måste kollas upp. Så när jag väl uppmärksammar något så är det snarare en påminnelse till andra människor om något jag gillar och inte de mest rykande, färska skivorna. Må så vara.

Edward Sharpe & the Magnetic Zeros är ett sånt band som jag har haft liggande sen i juni, men hade (utan min vetskap?) lagt över “Up From Below” för nån vecka sen på telefonen och lyssnade på det först idag på vägen hem från skolan. Så kommer låten “Home” och så fattar jag att, jaha är det DETTA bandet som gjort den låten. Smålandsposten beskriver musiken “som Polyphonic Spree och I’m From Barcelona, med flower power-naivism, glada körer och inpass av blås men även Tv On The Radios gospelrock. Och Eberts röst kan ibland påminna om David Bowies.” Vilket jag håller med om, även om det ligger ironi i recensentens ord.
Om det sedan är att han och resten av bandet är tokkristna och hippiefundamentalister bortser jag från när det nu blivit höst och indiefolk blir en extra värme.

Amplify’d from en.wikipedia.org

Edward Sharpe and the Magnetic Zeros is a band led by Alex Ebert, vocalist of the power pop group Ima Robot. Their first full-length recording, Up from Below, was released July 7, 2009, digitally and July 14, 2009, physically on Community Records.
Ebert began work on a book about a messianic figure named Edward Sharpe. According to Ebert, Sharpe ”was sent down to Earth to kinda heal and save mankind…but he kept getting distracted by girls and falling in love.” Ebert later met singer Jade Castrinos in Uruguaiana. In the summer of 2009, as Edward Sharpe & the Magnetic Zeros, Ebert and Castrinos toured the country with a group of fellow musicians in a big white bus.

Read more at en.wikipedia.org

Kommentera

