Home

Du är WEP

19 oktober, 2010

En snabb notis. 13 oktober sände Uppdrag Granskning ett program om säkerhetsriskerna med trådlösa nätverk. Jag brukar inte tänka på det här själv för jag har i min enfald tänkt att det är väl bra att ha ett öppet nätverk för andra när jag inte är hemma, så kan man stänga det när man behöver nättrafiken själv.
Det som de lyckades skrämma upp mig mest med är de trådlösa nätverk som finns på allmänna platser såsom bibliotek, universitet och caféer. Det är ju en guldgruva för tusan, så mycket människor det rör sig på dessa platser under bara en dag…
Jag känner mig helt blåst för att jag inte vet mer om sådant här då man använder det varenda dag. Jag har Little Snitch som går i bakgrunden och som poppar upp när något program vill ha tillgång till internet. Men signalerar den också om inkommande förfrågningar görs? Nån som vet kan ju höra av sig. (Meh, googla det för fan, skriver 1337ers.)

Ja, kolla och bli lite skrämd. Samtidigt tror jag inte att sannolikheten är jättestor om man är mer misstänksam och kollar upp (googlar) vilka alternativ som finns. Förresten, hur bra är säkerheten med Ethernet? (Ok, 1337, sorry.)

Amplify’d from svtplay.se
  • Avsnittsinformation

    Granskande samhällsprogram. Din e-post, din inloggning på Facebook, dina bilder och inte minst dina kontokortsuppgifter. Allt ligger… Läs mer

    Sändes: ons 13 okt
  •  

Read more at svtplay.se

2 Responses to “Du är WEP”

  1. Niko Says:

    Klart storebror vill att vi ska vara radda och varna om varan egen sakerhet istallet for att fundera pa vem det ar som odlat skracken. Allt at alla! Forresten ar det skitlatt att knacka ett slutet natverk iallafall. Haha!
    Poss/Varmkorven

  2. Kalle Ederfors Says:

    Varmkorv. Kan du inte lära mig hur man knäcker ett nätverk? Nog för att kunna sööfa på nån annans kablage.


Kommentera

