Home

Några veckor senare

22 september, 2010

Jag är igång med universitet igen. Det går ganska bra förutom svårigheten att få tag på kurslitteratur, antingen är den för dyr eller är den utlånad. Har löst det genom ref-ex, suttit några timmar och i alla fall fått ett hum om vad böckerna handlar om.

Att komma i tid är en annan svårighet. Tio minuter här, en halvtimme där. Och bilden som flummig och oansvarig håller i sig, både inför andra, men också inför mig själv. Att ta sig själv på allvar är det svåraste, att räkna med mig som lika viktig. För det gör jag mycket sällan. Slår lätt undan positiv kritik.

Men det är ju inte så att det är något fel på mig. Det är bara det att jag jagar acceptans av ett samhälle där en viss norm gäller, värderingar många människor inte ens känner igen sig i men lurar sig själva att tro att det är den identiteten som är ens egen identitet. Jag kan ofta känna mig identitetslös. Grunden till varför är väl dels ovanstående problematik, men också för att jag har en jäkla ovana av att hela tiden vilja vara omtyckt. Jag vill inte trampa på någons tår även om jag känner att nådda gränser jag egentligen inte orkar med eller tolererar, sväljs och cementerar ett dåligt samvete mot sig själv.

Jag får ta en sak i taget. Livet i sig är trots allt meningslöst och nu när jag på riktigt fattat det känner jag att jag lättare kan hitta till ett lugn, en acceptans. För därifrån kan jag bygga en ny mening som är mer egenärlig.

Klockan ringde 07:45 i morse. På nått vis måste jag se till att orka upp tidigare, även om jag inte ska till skolan. Nu är hon 12:52 och det ända jag gjort är att ha slumrat till, rullat runt fram och tillbaka i sängen. Jag satte mig upp vid åtta men dunsade ner med huvudet vid fotändan och tog en timmes sömn till. Så först nu startar dagen på riktigt.

Kommentera

