Home

Cilihili

25 mars, 2010

Kanske jag varit blind men jag har inte sett så mycket av Cilihili i media. Googlar jag hittar jag en intervju i Sydsvenskan och lite recensioner på debutalbumet ”Not Listening”, samt ett Myspace- och ett Twitterkonto.

Jag vill uppmärksamma Cilihili för att Cecilia Nordlund, som står bakom namnet, är så jäkla grym. Inte bara för att hon är delaktig i Popkollos verksamhet eller för att hon är ute och spelar med Fever Ray. Nä, hon var en del av den svenska 90-tals indien och frontade ett av de bästa band som finns i min mening, Souls. De släppte två skivor med en tematisk ljudbild där knäppa mellanspår missljuder i väntan på att nästa låt börjar. Shellacs Steve Albini rattade både ”Tjitchischtsiy (Sudêk)” som kom -94 och ”Bird Fish Or Inbetween” som släpptes -95.

När jag lyssnar på ”Not Listening” blir jag så jäkla glad. Jag låter som en pengagirig galning à la Bert Karlsson men när det känns rätt igenom varm integritet och genuin kreativitet smälter jag såklart.
Sparsmakade, viskande melodier tickar fram bland å ena sidan ilskna fuckyougitarrer, å andra sidan peppiga och danspulserande arrangemang. Texterna är enkla men sätter sig som ett vackert halsband runt halsen, ungefär som det där Ebba fick av Mårten i ”Ebba & Didrik”. Det är små berättelser som ställer frågan om vem fan du är och subtila förslag på hur att förändra samhället till det bättre.

Jag hoppas att Cilihili hinner ut mer på vägarna så man får se dem. Har missat ett antal spelningar runt om i Sverige. Men det är en helt annan historia. För nu får jag nöja mig med skivan ”Not Listening”. Hur som helst förgyller Cecilia Nordlund fortfarande den svenska indien!

ps. Roast på Berns har Cilihilis låt ”Mad Girl” som vinjett märkte jag nu. Kul!

Kommentera

