Home

Att finna sin nisch

24 februari, 2010

Hur ska man göra sin blogg intressant?Jag har en del premisser som jag försöker följa. De handlar mest om layoutmässiga saker som styckeindelning, huvudmeningar i fetstil och bild för att vila ögonen på än bara texten. Men det räcker inte med det. Innehållet måste ju beröra och skapa eftertanke hos läsaren. Här kommer målet med en blogg upp. Och det är här det felar, tillsammans med att uppdateringsfrekvensen är väldigt låg. Eller felar… att skriva en blogg om sitt liv bara när man mår skit har ju sitt existensberättigande, men det blir i längden tjatigt för läsare.


Vad finns då att skriva om, som jag är intresserad av, som jag vill dela med mig av till andra? Jag känner mig inte speciellt insatt i ämnen som florerar på internet och i samhällsdebatten, jag är mer en inspektör av andras åsikter men har sällan något att tillföra mer än det som sagts. Jag har ofta mina uppfattningar och blir upprörd kring saker men kan inte hålla kvar glöden och skriva blogginlägg om det. Har så lätt att tappa fokus. Många gånger tycker jag att disskusioner som uppstår på internet via bloggar och sociala medier ofta bara stannar där och känns inte verkliga, som att det handlar om vem som kan munhugga sig till kändisskapet först.
Sedan finns det ju en gigantisk hög av humorbloggar, eller personer som skriver alltid med en humoristisk ton, vilka jag ofta tycker om att läsa. Men jag själv känner att jag inte kan skriva på det viset. Jag hittar bara mig själv åter och åter igen att skriva när jag spyr galla över mig själv eller samhället.

Det här får vara en allmängiltig puls som infekterat pumpar rödsvart, med kroppen i graven men händerna ständigt krafsande vid gravplatsens kant, som för att komma upp. Och till slut kanske jag också gör det. Med en något bättre uppdateringsfrekvens.

3 Responses to “Att finna sin nisch”

  1. Victoria Says:

    Har också dryftat med mig själv hur jag gör min blogg intressant.
    Insett att jag gjort ett fel ens att tänka det. Att försöka skriva för andra. Rubricera med sensation för att locka. Lagt ner att behaga.
    Det gör det lättare att ta ond kritik, har inte fått så mycket av det för jag länkar inte och pingar överallt. Bara där jag vill, från twitter och min facebooksida.
    Istället för att söka läsare primärt skriver jag ibland med att ha de jag vill tilltala i huvudet. Ofta andra med ADHD t ex. Jag vet att de förstår. Har de kritik kan jag ta den på allvar.
    Men främst är bloggen MIN! Dvs jag accepterar att det inte är hela sanningen. Och är tacksam för andras syn. Men jag kan inte heller tillrättalägga mig för andra. Det är faktiskt min logg över mitt liv.
    Och det är det jag tror kan berika andra mest. Så fortsätt logga om dig själv. Att få ta del av andras huvuden, det är ju därför man läser. 🙂

  2. Victoria Says:

    Din nisch är du själv.

  3. Kalle Ederfors Says:

    Ja, det är så sant. Men det lutar ofta åt att jag skriver desperata inlägg som inte känns så intressant för andra att läsa. Ibland skrämmer jag personer jag känner som läser min blogg med den svartsyn jag har på mig och mitt.
    Jag drar mig alldeles för ofta från att skriva något för att jag inte orkar eller har tålamod att formulera mig, även om det är saker jag tänker på och vill delge andra. Har bara blivit värre just att inte orka och vet inte hur att övervinna. Sluta vara deprimerad kanske, hehe.


Kommentera

