Home

Herz Und Mund Und Tat Und Leben

20 januari, 2010

Det rör sig inte där inne. Stilla stelt. En ring som tappas i en avlägsen, uttorkad brunn. Tillslaget hörs men inte mer. Jag letar själ och uttryck inuti mig. En stadig berättarröst av lägereld som värmer, medan vinden snålblåser i träd och över sjö. Men jag är en man som äger stora domäner och vaktar dem noggrant och ilskt. Stiger du över gränsen åker huvudet direkt. Ingen pardon. Trygghet buras in och mod drivs på flykt. Här dominerar rädslan och vilsenheten – hålögd stirrar de över vidderna oemotsåndligt vackra men förbjudna att beträda.

Och varför egentligen? Jag vet inte. Eller jo. Det krävs arbete och flit. Det krävs ork och ihållighet. Det krävs att man höjer blicken över täckets kant. Bortanför grannens fönsterkarm. Vidare än stadsgränserna, människogränserna. För det är det jag söker. Storhet. Det verkar som att det är det jag strävar efter, att få känna det där mäktiga i bröstet. Det är med största sannolikhet en svaghet som blir mitt fall, men det skiter jag i. För vi lever i en verklig värld som i allra högsta grad är en overklig värld, likt de imaginära världar som lever inom varje människa och djur även om de ser olika ut.


Jag vet inte vart jag vill komma. Jag vill bara komma bort från denna gråa massa som kletar igen andningsorganen. Dammsugepåsar till lungor. Jag vill kunna se klart och löpa linan ut. Sluta kompromissa, vara livrädd. Ett konkret exempel är ju de ständiga svårigheter jag har att sätta mig ner och skriva i bloggen, eller som tidigare dagbok. Det tar emot så mycket, tanke på kraftansträngningar blir grotesk självömkan.

Så varje gång jag faktiskt får något skrivet så känns det bra. Även om jag förlorar möjligheten till flera timmars sömn. Även om det egentligen inte handlar om något speciellt alls mer än en persons känsloblottläggning. Även om det inte leder till ett specifikt slut. En till remix på LP:n.


One Response to “Herz Und Mund Und Tat Und Leben”

  1. Erika Says:

    och när du skriver så skriver du ju grymt bra


Kommentera

