Home

Offerplats

7 december, 2009

När ens hem ser ut som ett utflyttat råttbo, som att det inte bor någon här och lukten av mögel slår emot en. En mordplats, en reva i tiden. En tidningsnotis som flyter runt i en vattenpöl vid en ändhållplats. Lusten till något är lika med noll och under fryspunkten. Så jag gömmer mig under täcket och kuddarna och blåser på mina blåfrostiga fötter eftersom elementen inte vill fungera. Jag skruvar och skruvar mot plus men de står tysta kvar, fastklistrade längs väggen som oförstådda superhjältar.
Jag ger upp.

Rum som luktar nybryggt kaffe. Sorl och enstaka skratt då och då. Ett varmt hem och välkomnande, som känner sig omskött för att personen som bor där sköter om sig själv. Sakerna har sin plats. Stöket tillåts för att det snart plockas upp ändå. Nya rätter varje dag. En trygg sovplats som intas kring samma tid. En mentalitet som inte tar död på kreativitet och lust. Ett icke utestängande.
Jag längtar så tills jag orkar.


One Response to “Offerplats”

  1. Fredrika Says:

    Jag vet inte vem du är, lika lite som du vet vem jag är. Men dina ord om hem beskriver vad man längtar efter.


Kommentera

