Home

Nu kommer hajen och tar dig.

6 december, 2009

Kollar på dokumentären Sharkwater och känner en otrolig bitterhet över människans idioti. Jag förstår pengars makt och de snabba cash man kan få på hajfenor. Och det är först och främst inte fiskarna som ska få skiten. För mest mörkrädd blir jag fan av all korruption som genomsyrar myndigheterna. Lagarna finns men efterföljs inte eftersom maffian mutar och hotar för att få fortfölja sin verksamhet ifred och utan insyn. Filmen slutar med information om att 15 000 hajar dött under den en timme och tjugofem minuter långa dokumentär man nyss sett. Det är ju abnorma summor. Det kommer säkert inte ändras förrän restriktioner och informationsspridning om tjuvfiske på internationella vatten sätts upp och gör det svårt för tjuvfiske. Och framförallt tror jag dödandet av myter om hajfenans magiska krafter. Det gäller givetvis inte bara hajar utan andra djur också som dödas bara för att det ska visa ekonomisk status eller sägs bära lycka med sig. Att på vetenskapliga grunder visa att det varken ger till eller från.

Och en omvärdering av vad en fiskare idag är. Jag får en känsla av att fiskare står för en stolthet över sitt yrke och som ofta ärvs från generation till generation vilket jag absolut inte har några problem med. Men att vara fiskare för hundra år sedan och fiskare idag är inte ens jämförbart. Många av de fartyg som ger sig ut nu har en så mycket större kapacitet att utfiskning hotar många djurarter under vattenytan. Det är just resursslöseriet jag tycker är så vedervärdig. Det man är ute efter fastnar inte ensamt i näten, vad som helst i djurväg fastnar. Detta dödande av djur i onödan är ju som att sätta en shopaholic på chefsposition i ett företag. Till slut finns inget kvar. När tekniken kommer måste man också lagstadga för hur mycket som är inom ramarna för vad som är hållbart.

Mellan 7-18 december är det COP15 – UN:s klimatkonferens. Här kommer Koyotofördraget att förhandlas om och få nya mål att förhålla sig till. Jag hoppas att det kommer bli till det bättre även om nationers hälsa alltid går före jordens hälsa. Åk dit och protestera, det kommer löpa motdemonstrationer och föredrag över hela konferensens gång. Jag ska försöka ta mig ner för att visa vikten av något görs, inte bara för utfiskningen men för rovdriften som just nu förs av företag och länder.

Sidor som kan vara av nytta för COP15:

Och kolla på Sharkwater på SVT Play fram till den 4 januari!

Kommentera

