Home

Vikter

2 oktober, 2009

Igår satt jag på Grappolino i Haga efter att ha varit hos studievägledaren för att klistra ihop mina sargade restuppgifter. Ett glapp på två timmar gjorde att jag irrade runt i stan skithungrig. Drog in på första bästa fik och satte mig med en kaffe och hör och häpna, en Whitey. Det är klart blekansiktena ska ha en motsvarighet till Brownien.

Mittemot finns en antikhandel med prylar från alla möjliga tider. Något som verkade extra intressant var en liten låda med fyra, fem vikter i. Under den timme jag sitter där går massa barn och plockar i den, väger dem i händerna, jämför och byter med varandra. En tjej i trettonårsåldern stannar till, ser sig om för att inte verka ocool och känner på dem, en efter en.
Tio minuter innan jag måste rusa kommer en man på cykel och stannar utanför antikhandeln. Han är klädd i militärkläder, full mundering, som att han just hoppat av tåget från regementet han tjänstgör vid och sedan cyklat hit för att göra något mycket brådskande. Som många andra känner han på vikterna men stannar inte där utan fattar den lilla lådan i de båda händerna och stegar stolt in i butiken. Snart kommer han ut igen med lådan i en påse och cyklar sin väg.

Hur i helsike kan en liten låda med vikter vara så intressanta för så många människor? Finns det någon gemensam nämnare? En förnimmelse av far- eller morföräldrarnas hem? Klassrumme där man hade matte ? Beredning av hembränt eller kokaintillverkning?
Jag äter inte ens upp Whiteyn med hallonsås till. Den är för mäktig. Slår ihop dagens Metro och reser på mig, går ut i oktober och tar spårvagn sex mot Hisingen. Fortfarande funderande.

One Response to “Vikter”

  1. Erika Says:

    jag tror det beror på att det är så inbjudande att lyfta och känna på vikter – det är ju det de är till för. själv går mina tankar till den oerhörda smittokälla vikterna lär vara vid det här laget. men jag är ju 75 år också.


Kommentera

