Home

Måste

10 augusti, 2009

Pernilla en vän vaknade upp idag och sa till mig att ”du måste hela tiden.” Hon hade lagt märket till det redan i Malmö på Möllevångsfestivalen när vi sågs. Jag måste träffa massa personer var det. Men egentligen ville jag bara sitta på ett ställe och ta det lugnt. Men jag stressar upp mig och andra genom att inte kunna bestämma mig förrän i sista sekund. Och så är det väl. Jag måste ta medicinen. Jag måste äta. Jag måste ringa den eller den myndigheten. Ett ”måste” är ett ”ska” jag ”kanske” gör.

Emelia, en annan vän, skällde ut mig lite på samma festival för att jag inte ringt tillbaka och sagt att jag åkte med min bror ner istället för tåget, bara så att hon visste liksom. Och jag håller med. Och jag blev lite ledsen. Inte för att hon sa till mig utan för att hon ju har rätt. Det är inte meningen att det ska bli sådär. Min näsa räcker inte så långt och jag glömmer titt som tätt att tänka om mina vänner längre än den.

Jag åker till Oslo och äter chips till Tattootidningar. Kollar på film och vandrar i ett regnigt centrum. Åker dit och glömmer helt att jag har möte med bandet. Så jävla klantigt. Och jag skriver till dem genuint ursäktande att det inte var meningen. Som de hört tusen gånger innan. Och när jag säger det så är jag ju ärlig. Men ibland är jag kanske för ärlig för mitt egna bästa. Som i Slovakien där jag blev häktad för att jag inte kunde hålla käft om att det var jag som rivit ur en sida ur mitt pass för att jag året innan stått på Karlsberg station och spytt som en gris och visste inte vad jag skulle torka mig med. 3000 spänn hej då. Hur länge orkar vänner vara vänner? Men riktiga vänner orkar det. Hands down.

Och ibland fångar jag dagen på andra människors bekostnad. Och det är ett dilemma jag säkert kommer få leva med ett bra tag. Men när det är som nu att man vill träffa en person väldigt mycket så blir jag lite blind och speciellt när man inte kommer ses på en månad så beger jag mig bara iväg.


Kommentera

