Home

Gräset och det gröna

9 juli, 2009

Inatt åskade det så jäkla mycket. Jag stängde av filmen jag kollade på och satte mig i det mörka köket. Regnet flydde från himlen neråt, hårt och snabbt. Blixtrarna small till ovanför huvudet på mig och jag tänkte att det ändå kunde träffa mig där jag satt i mitt öppna fönster. På golvet flöt bakplåtspapper och lökskal omkring i vattnet som hunnit forsa in. Mäktigt och förundrande. Dofterna.

Så jag vaknade ju inte tidigt idag. Och jag missade att göra alla viktiga saker. Fast det gjorde inget. Niko och Lena kom till mig precis efter att Veronica anlänt. Medan de väntade i salongen och snackade grus gjorde jag äpplepaj med vaniljsås och kaffe till. Man ska göra de saker man vill göra. Jag blir ofta stressad av att göra något jag vill göra för att det inte är viktigt i samhällets öga. Alla pratar om att fånga dagen men det ska man göra på bestämda tider och tiden är inte ett fängelse man ska bo i hela sitt liv. Även om jag far illa av det känner jag att det här sättet måste också få plats här på jorden.

Satt under lång tid idag för att hitta snyftande låtar till Spotifyspellista. Tycks behöva lyssna på sånt dravel just nu. Spellistan har fått heta Svenska mäns kärlekstörstan och tungmod. Imorgon ska jag göra en lista med motsvarande tema fast med kvinnor. Varför jag delar upp det så vet jag inte. Men jag fann det intressant. Sjunger personer om samma sak men med olika perspektiv, och vilka i sådana fall? Används olika språk, osv osv. Det har säker ni också tänkt på?

Hej då, nu ska jag försöka sova till snyftande män. Och dricka från mitt fyra liter frysta vatten från frysen med en undran hur morgondagen kommer se ut.


One Response to “Gräset och det gröna”

  1. Lena Says:

    Jaa… det var fint. Tack för det fantastiska sällskapet och den fina gården, kaffet och pajen. Du…tänkte på det där med samhällets press och saker man SKA göra (men inte vill) och saker man VILL göra men inte gör…att det går åt mer tid att grubbla över det man inte orkar göra och ha ångest över det man bör göra än vad det egentligen tar att göra det man måste (tex ägna en timme på morgonen till at lämna in dom där jävla socpappren eller söka det där jobbet, städa toan eller vad det nu kan va)… så om man grubblar mindre får man mer gjort…. var det verkligen detta jag ville säga? Det har jag glömt nu… ses i helgen =) puss å kram


Kommentera

