Home

Halvstädat

28 februari, 2009

Vi bestämde oss för att städa. Plocka lite här, dammsuga lite där. Diska. Jag var inte alls på alerten och när Niko gick in för en dusch, gömde jag mig under täcket. Det bara kommer så. Vid fyra fick det vara nog – Mika, Erik och Moa stod på stationen och väntade. Jag blev helt varm. Bredvid dem var en scen uppbyggd så jag deklarerade min kärlek för dem, högt och tydligt.
Mika hade slagit sig i huvudet för inte så länge sen när han var sjuk. Han hade svimmat när han satt på toaletten. Herregud va jag skrattade. Nästan värre än den där gubben på Sejdeln i onsdags som hejade på Liverpool och älskade Beatles men som inte kunde bestämma vilket som var viktigast. Liksom högt kluckande. Fast jag lite mer nasalt.
Vissa människor har en otroligt vass och nasal röst. Det gick förbi oss en kvinna i fyrtioårsåldern som kanske bor i Lerum kan man tänka, det skar sig rejält i mig när hon släppte lös sin stämma. Som att skära sig på kniv. Tänk att vakna upp bredvid henne. Huua. Men hon verkade vara snäll i alla fall.
Jag märker att det blir ett otroligt flyktigt inlägg. Kort sagt. Idag har inneburit att städa. Men bara till hälften. Först halvt hemma, sedan halvt i replokalen för morgondagens kalas. Jag är en massa nervös, eller, jag vill bara att det ska bli klart i tid och att inte massa saker kommer i vägen. Men jag har varit mycket i min egna värld, snabbt irriterat mig på att bli avbruten i mitt tänkande osv. Det har förmodligen också att göra med att jag somnade vid sex och sedan bara sov tre timmar.

James Bond åker skidor och bilar med tuffa tjejer i päls. Bredvid mig ligger två gosedjur jag haft hela mitt liv. Konstigt att man inte kan släppa dem. Vet inte hur många gånger jag tänkt lägga upp dem på vinden, säga godnatt tills de behövs igen för någon annan. Men det vill sig inte och för mig gör det inget. Någon kanske tycker att jag är barnslig. Låt så vara. Depeche Mode spelar sin Policy of Truth när jag släcker lampan och säger godnatt.


2 Responses to “Halvstädat”

  1. henke Says:

    Stornalle har bott med mig i alla mina boenden, livet igenom.

  2. Niko Says:

    Gojjan har varit med mig överallt också, men nu får han bo hos mamma på min pyttelilla barnfilt eftersom jag är rädd att slarva bort honom bland containrar och makabra-hundar. Man kan inte lägga bort dom, de har blivit besjälade av allt gos!


Kommentera

