Home

Songsmith – vart har du varit hela mitt liv?

26 januari, 2009

Songsmith är ett nyutvecklat program av Microsoft som ska få icke musikkunniga människor att göra musik. Alltså, jag orkar inte ens förklara – det är så jävla dumt att jag måste låsas in på psyket och lobotomeras. Det här är audial warfare som Dwid i Integrity vurmade för. Sätt mig på Guatanamo Bay – låt mig brinna i den eviga skärselden, men låt mig slippa denna mentalsjukdom som Songsmith är.

logo-songsmith1.jpg
Songsmith commercial

Vill ni ändå inledas i frestelse så lyssna på de här smakproven:

Radiohead – ”Creep”

Beastie Boys – Intergalactic

Van Halen – ”Runnin with the devil”

För att rensa skallen lite så kommer Ernie och Bert från Sesame Street och sjunger för er.

5 Responses to “Songsmith – vart har du varit hela mitt liv?”

  1. Henke Says:

    Men hur kan du vara emot detta!?!? Trodde du var FÖR friheten!? Att kunna spela och sjunga är än idag tyvärr kunskaper som förbehålls ett fåtal. Oftast de som haft föräldrar som besuttit detta kapital. Visserligen verkar Songsmith väldigt cheesy – tacka vet jag Ejay! Eller var du emot det med? Surgubbe.

  2. Kalle Ederfors Says:

    Ejay har jag bara använt i demoversion för tusen år sedan och då kunde vi bara spela in trettio sekunder. Och ja det är cheesy som Songsmith men inte på samma sätt. Jag stör mig framför allt på reklamfilmerna och att deras önskan är att livet ska vara en jävla musikal och att man ska sjunga allt man gör i detta nu…
    Vad är det här liksom (taget från reklamen, allt sjunget):
    Lisa: ”I’m singing with my laptop, making up new songs.”
    Dad: ”What are you doing Lisa? I’ve never heard you sing.”
    Lisa: ”I’m making songs with Songsmith dad, cause it’s the cool new thing. You sing into a microphone while the drummer plays along. And then when Songsmith makes the music, you’re on your way to your song.”
    Och sen kommer mannen hem till frugan efter en dag på kontoret (fortfarande sjungandes):
    Mum: ”How did your meeting go today, did the bosses like the ad?”
    Dad: ”Well honey, thanks to Songsmith, it was the best they ever had.”
    Mum: ”And also thanks to Songsmith, now we’re singing all the time.”
    Tillsammans: ”And what a happy home we’ll have, with every word in rhyme.”
    Jag döööör!

    Minns du 1984: ”Krig är fred. Frihet är slaveri. Okunnighet är styrka.” Songsmith personifierar de där orden. Och jag tycker, dels som blivande lärare och dels personligen, att alla kan sjunga och spela från det att man föds. Att sedan personer har lättare för musik än andra är ju samma sak som att nån har lättare för matematik än andra. Att utöva musik är att våga öppna sig själv och det är först och främst DET hindret männsikor måste bemöta, människor som står och säger: ”åhh va jag önskar att jag kunde spela gitarr också.” ja men gör det då för fan.
    Idealet är punk. Alla kan spela. Men INTE med hjälp av Songsmith. Fy fan för o leva hela sitt liv i en glad musikal. Jag spyr på det.

  3. Henke Says:

    Jag ska börja sjunga allt jag säger till dig från och med nu. Och vet du varför? För att det är punk.

  4. Kalle Ederfors Says:

    Ja låt mig provoceras! Varför inte spela in hela nästa Think-box skiva genom Songsmith?

  5. Henke Says:

    Nämen gud vilken bra idé!! Fast den idéens storhet bygger på att vi får ett enormt mottagande av den första. annars vore det ju inte coolt.


Kommentera

