Home

Microkloggande

18 januari, 2009

Henrik min kära vän skriver till mig på facbook om att microblogga:

“gud va jag inte fattar varför man håller på med det. vad är så intressant med det? vanlig blogg, visst okej om det inte vore för att begreppet blogg inte är någonting. Blogg är ungefär som att kalla en kanelbulle för en klogg när klogg faktiskt bara är en kanelbulle. Men microblogg? Hallå? Microklogg? Ännu dummare.”

Och visst är det så. En blogg är ju en hemsida som alla andra. Som jag tänker var internet i början, förenklat sagt, en enda stor community. Man gjorde personliga hemsidor som fåtalet människor besökte, de som hade kunskap och intresse för det. När internet blev publikt och användarvänligare fanns det inte längre någon gräns för vem som kunde delta och utveckla nya idéer. Och ju mer åren gått så har också begreppsvärlden vuxit sig enorm.

Nu heter det inte bara hemsida utan community, blogg och mailtjänst. Nu lägger vi upp hela våra liv på nätet utan försiktighet. Skulle jag fylla i ett formulär för nätsäkerhet hade jag säkerligen legat i riskzonen för idiotiskt spridande av personliga uppgifter. Hur många konton har man inte hos olika mailtjänster och communityn? Hur många använder man egentligen alls? Kommunikationen är densamma men möjligheterna att uttrycka sig är nästintill oändliga, på ont och gott.

Något direkt svar har jag egentligen inte till Henke. Men jag undrar däremot, är det egentligen något att uppröras över? För låter det inte lite gubbigt? Är det inte en omedveten bekännelse att man faktiskt inte hänger med riktigt längre. Jag är ju sån med vinyl.

Jag har en fördom om att kids idag inte har vinylspelare. Och att det inte är krångligt att fixa fram musik man gillar. Men jag älskar när det är krångligt och man måste till vinylspelaren och byta sida. Ställer man en musikintresserad från -79 och en annan från -09 så funderar jag på om de uppfattar på musik på samma sätt. Kassettband, vinyl, cd, minidisc, mp3spelare och säkert tusen andra sätt att uppleva musik på har gjort musiken som något man inte kan ta på. För musik tänker jag ska upplevas av alla sinnen och inte bara hörseln. Guu va flummigt det blev. Knyta ihop påsen? Musik, mat och internet är samma sak. Jo och förresten, Henke startade visst en egen hemsida.

bild90kopia4.jpg

One Response to “Microkloggande”

  1. laxambulansen Says:

    åh vad trevligt! Äntligen sedd, hörd och uppmärksammad! Mizzion akkomplished. Men visst, jag håller med – Jag är en gubbe. Och grinigare ska jag bli!!


Kommentera

