Home

Registrering – lycka

24 november, 2008

Med en väldigt pedantisk och nästan pennalistisk ton försöker jag nu på kvällskvisten ge mig ett mer värdigt liv. Det här är säkert den tionde gången i mitt liv som jag på allvar försöker rätta till en depression. Jag har egentligen aldrig lyckats utan använt dekadansen som flykt, vilken samtidigt har något av en underbar karaktär. Så min fråga lyder: Kan man vara ansvarig och dekadent samtidigt?

Nu ska jag sätta upp mål som gör att vardagen blir mer organiserad utifrån ett papper jag fått av min terapeut – “Registrering – lycka”.

  1. Ovanstående lapp ska sättas upp i alla rum i lägenheten och ska läsas varje dag.
  2. Sova mellan 23 – 07. Senast släkt lampa kl 00.00. Har jag inte hunnit klart med en aktivitet, får jag vänta med det till nästa dag, alltså planera om det.
  3. Äta frukost, lunch, middag/kvällsmat
  4. Träna minst två gånger i veckan, minst en timme varje gång
  5. Repa minst två gånger i veckan
  6. Öva musik – trummor, gitarr, piano – minst tre dagar, minst en timme varje gång
  7. Kontakta minst en människa varje dag, antingen av nödvändighet eller för att bara pratas vid.
  8. Rucka inte på en tid som är bestämd. Sätt ett larm och har du inte hunnit med en sak, får det vänta till senare.
  9. Att hålla löften jag lovat mig och andra. Att följa målen ovan och resterande mål.
  10. Överskrid inte mina utgifter. Betala i tid.
  11. Datorn får nyttjas en och en halv timme för internet/nöje, och två timmar till skola.

Dessa mål ska uppnås men har ingen bestraffning på något vis. Klarar jag det inte ska jag inte se det som ett misslyckande utan gå vidare, ta nästa uppgift som om inget hänt och låta bli att älta. Det viktiga är att tänka om sig själv på det vis den första punkten i det refererade pappret beskriver.

2 Responses to “Registrering – lycka”

  1. Victoria Says:

    Fina mål.
    Börja med en sak i taget.
    En människa kan inte gå snabbare än benen går.
    Gräv där du står.
    Tyckte dessa käcka ord passade in bra.
    Du är ju redan rätt bra. Den dagen du tagit dig igenom listan är du perfekt.
    Om 10 år har du kommit en bit på väg!
    Menar att du ska inte ha så höga krav och därför bli besviken på dig själv.
    Ditt främsta mål borde vara att vara nöjd med små framsteg. Hälsa din präktiga terapeut det!

  2. Kalle Ederfors Says:

    Det svåra är att lita på sig själv. Skriver prioriteringslistor och reviderar dem och kan aldrig hålla mig till en plan. Men som du säger, får man in de små stegen känner man trygghet och kan bygga på ytterliggare danssteg.


Kommentera

