Home

Könsstegen

19 november, 2008

Jag orkar inte ens läsa kommentarerna till Elin Grelssons artikel på Newsmill för de är så förblindade av sin rädsla för att se sig själv som en del av skiten=patriarkatet.

Kan inte fler av oss män fatta att kvinnor inte ska klättra uppåt för könsstegen utan vi män neråt för den, ta ett steg tillbaka och se oss själva i hur könsmakten faktiskt är en del av vårt samhälle och kultur, även om vi bor i ”jämställda Sverige”. Och jag säger inte att jag skulle vara bättre för det, jag fiskar inte några feministpoäng. Dagligen klantar jag mig med saker som lätt ställer sig under något utav av kraven för de fem härskarteknikerna, det bara händer utan att jag hinner reagera. Men ibland lyckas jag faktiskt stannar av situationen, se den för vad det är, försöka korrigera det så att det inte ska hända igen. Och om situationen skulle uppkomma igen, kanske jag glömmer hur jag reagerade gången före och gör om misstaget. Men som jag ser det, är det viktiga att försöka se sig själv och göra något åt sina beteenden. Med tiden har mitt tankemönster förändrats till något nytt. Därmed inte sagt att jag skulle vara klar på något vis. Det är vi aldrig, varken kvinna eller man.

2987202286-b4285f5b2d.jpg

3 Responses to “Könsstegen”

  1. elin Says:

    Vilket bra blogginlägg! Framförallt slutet. Att man faktiskt aldrig blir klar, varken kvinna eller man. Vi utvecklas hela tiden. Och det är farligt att tro att man nått något högre medvetande bara för att man blivit lite mer medveten om sin egen roll i samhället, utifrån hierarkiska positioner. Allting förändras hela tiden.

  2. Erika Says:

    Kalle tänk om alla män vore som du!

  3. Henke Says:

    Tänk om du vore en man Kalle!


Kommentera

