Home

Även om det alltid varit samma lukt, är det inte samma lukt

27 augusti, 2008

Mood: värk i armarna
Music: Cepia – ”Dowry” från albumet DOWRY

Sist jag skrev, skrev jag i vanlig ordning ett väldigt långt inlägg, som avslutas med ett meddelande av Fuckbook att de är i full gång att underhålla hemsidan. Det är inte bara Kina som censurerar sina medborgare.

Så jag la ner och drog till Växjö istället. Slånbäret fyllde tjugo år. Många var där, men inte alla. Vilket i och för sig inte har någon som helst inverkan på det hela.

Allt var så fint. Jag kände mig hemma. Det var inte bara alkoholen som värmde mig, det kalla ensamma var inte där.

Mamma fyllde år, 54. Hon ska köpa en cykel för pengarna hon fick av oss. Eller tatuera en cykel, så att ingen kan låna den och förstöra. Äppelträdet står tungt över den övervuxna gräsmattan. Våra grannar har precis avklarat ett års renoveringar och nu skimrar ett slott bredvid. Vi är Växjös Fula Ankungar, men stolta sådana, och vi vet att vi är vackra inuti.

En äldre man kramade om sitt barnbarn när jag steg på tåget. Sedan slog dörrarna igen framför näsan på honom. Frugan stod på perrongen och han fick ta bussen tillbaka från Alvesta.

Små missöden och lite skadeglädje i solnedgången på väg tillbaka till Göteborg och sitt vackra Gårda.


Kommentera

