Home

Hjorten ser förundrad ner på jägaren

2 juli, 2008

Location: Vid skrivbordet
Mood: drained
Music: Red House Painters – ”Have you forgotten” från albumet SONGS FOR A BLUE GUITAR

 

En fästing sitter och lever på mitt blod, vid vänstra nyckelbenet. Ibland känns det som den rör sig, det liksom kliar. Jag kanske inbillar mig.

 

 

Skulle vaknat sju men låg till elva, åt lite frukost och satte mig sedan i soffan med Stieg Larssons Män som hatar kvinnor i högtalarna. Det är rätt schysst med ljudbok faktiskt, bara man gör sig av med tanken att höra varenda ord – det viktiga är ju att hänga med i handlingen. Har man missat något är det bara att spola tillbaka.

Världen väntar. Jag ska krypa ur min lilla håla och göra ett försök till. Jag ska ordna budget, räkningar, försäljning av dator och höra mig av till myndigheter. Jag ser ingen ljusning imorgon men lite längre fram.

“Hjorten ser förundrad ner på jägaren
som är död på mossen ini skogen,
sänker huvudet med tunga kronan
över blod som sipprar fram ur bröstet.

Kan ett väsen såsom detta blöda?
Kan det onda dö som vi i skogen?
Ligga så, med alltför stora ögon
och med blicken fylld av hjälplös fråga?

Vad är då dess makt, när själv det segnar
ner som vi, de vapenlösa,
och är fyllt av samma stumma ångest,
samma gåta i den brustna blicken?”

– Pär Lagerkvist ur diktsamlingen AFTONLAND


Kommentera

