Home

Mellan två madrasser

16 juni, 2008

Location: den bruna manchestersoffan
Mood: hålhjärtad
Music: Billy Bragg – ”Sexuality” från albumet DON’T TRY THIS AT HOME

Inatt drömde jag nog det sjukaste på länge. Jag var besatt. Hur jag än vred och vände på allt så förföljdes jag av någon med efternamnet Backman. I drömmen trodde människor jag var knäpp. Men efter ett tag var det helt uppenbart att jag inte var ensam om att se hur stolar flyttade på sig, telefonsamtal där ekande skratt svarade istället för vänner eller släkt. Jag blev helt vansinnig och försökte hitta när allt började men Backmans ögon stirrade mig i ryggen gång på gång och bara skrattade åt mig, “tror du att du kan komma undan”, uttryckte ansiktet. Men han gav sig bara på mig. Ingen annan kände något hot. Och jag ville bara gömma mig, fly och slippa det där jävla spöket.
När jag vaknade var sängen dyblöt och min nakna kropp lealös. Jag såg vita fraktaler som dansade över väggarna och jag var osäker om inte Backman faktiskt stod i dörröppningen. Jag kände mig som ett litet barn. För att inte känna mig så ensam satte jag igång iTunes. Muspekaren rörde sig över skärmen, men mina ögon hängde inte med, pekaren liksom hackade sig framåt som att den motsträvigt lät sig förflyttas. Va in i helvete hade hänt? Klockan var fem och om några timmar skulle jag vara på förskolan igen. Jag försökte somna om men låg stirrande in i väggen ytterliggare en timma.

Jag låter allt passera. Räkningar. Arbete. Strutsbeteendet paralyserar mig. Jag hatar när livet inte flyter som d-takt.

“Blue velvet america
Half glimpsed in the headlights between the trees
Who punctured the beauty
And invited monsters such as these
The pig faced boy, the corrupted clown
The grotesque figure who never comes into town

Something broken, something stained
Something waiting for the worms to claim
And you can never go there again
Except in nightmares
The voyeur who dares not come near
Knows excitement is merely the beginning of fear

My shadow came this morning
And left some candy in my shoe
They’re always watching me
Watching the things i do
Cindy of a thousand lives
Cindy of the stepford wives

I’ve looked at all the photographs
But cindy, which one of them was you?”

Cindy Of A Thousand Lives, Billy Bragg


Kommentera

